woensdag 3 oktober 2012

Hospice het Veerhuis: aandachtig koken voor terminaal zieken

Sinds enkele jaren kook ik zo'n drie keer in de week  voor de bewoners van Hospice het Veerhuis in Amsterdam. Het is een bijna thuis-huis voor terminaal zieke mensen, die veelal (maar niet altijd) kanker hebben. De bewoners, van vrij jong tot stokoud, van alle rangen, standen en gezindten, zijn bezig aan de allerlaatste fase van hun leven.



Het werk geeft me ontzettend veel voldoening. Als ik binnenkom, is het alsof ik een microkosmos van aandacht en liefde binnenstap. Er hangt een hele huiselijke sfeer en het lijkt in geen enkel opzicht op een ziekenhuis of verpleeghuis. Er zijn vier bewonerskamers. Het eten is voor de bewoners vaak erg belangrijk. Aangezien ze terminaal zijn, mogen ze in principe alles eten, want voor hun gezondheid hoeven ze niets meer te laten.

Ik merk, dat ik in het hospice met extra aandacht kook. De bewoners verdienen dat vind ik, gezien hun situatie. Bovendien moet ik vaak rekening houden met verstopping als gevolg van morfine, slikproblemen en ook smaakverandering. Dat is een heel bekend fenomeen bij terminaal zieke mensen. Smaak verandert vaak drastisch, soms zelfs een aantal keren binnen een dag. De kunst voor mij is, om aan al deze wensen en voorwaarden tegemoet te komen en iedere dag toch een feestmaal op tafel te zetten. Ik heb een aantal tips mbt koken voor zieken, die ik hier graag deel.

1. Schep kleine porties op
Een groot bord eten staat zieken vaak onmiddellijk tegen. Je kunt beter nog een tweede keer opscheppen.

2. Visueel aantrekkelijke presentatie
Het oog wil ook wat. Eten is een samenspel van alle zintuigen. Een kleurrijk, mooi opgemaakt bord eet veel prettiger dan een onbestemde kwak voer.

3. Geen krokante dingen verwerken
Kroepoek, noten e.d. zijn vaak geen goed idee. het risico van verslikken is gewoon te groot. Je kunt deze items er wel los bijgeven, zodat de zieke zelf kan inschatten of hij ervan kan eten of niet.

4. Zorg ervoor dat de maaltijd te pureren is.
Vooral bij slikproblemen is dit belangrijk. Zelfs een heel zacht stukje vis kan al te veel gevraagd zijn voor de slokdarm van een zieke.

5. Varieer in smaken, temperaturen en texturen
Stevig, luchtig, warm, koud, zoet, zuur, zout, vloeibaar, papachtig...de lijst is lang. Laat je creativiteit stromen. Iets verkoelends in de mond als toetje wordt vaak zeer gewaardeerd.

6. wees voorzichtig met zout en peper
Zout en peper kun je er wel instoppen, maar niet meer uithalen. Je kunt beter zout en peper naast het bord zetten, zodat de zieke naar eigen smaak kan bijkruiden.

7. ZET JE EGO OPZIJ
Misschien wel de belangrijkste: de smaak en trek van een zieke kan per uur verschillen. Heb je 's middags afgesproken om lekkere champignonsoep te maken, dan kan hij of zij daar 's avonds ineens van gruwen, hoe lekker de soep volgens jou ook is. Je kookt voor een behoeftige medemens, en niet om complimenten in ontvangst te nemen.

Over dit onderwerp zal ik binnenkort nog wel eens schrijven.

Bekijk hier een korte trailer van een documentaire die over het Veerhuis is gemaakt:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten